Hannover 2011

Po długim oczekiwaniu w końcu przyszedł czas wyjazdu do Hanoweru.

Nadszedł poniedziałek, 6 czerwca 2011 roku i stojąc ze swoimi walizkami przed budynkiem naszej szkoły zostaliśmy miło pożegnani przez Panią Dyrektor Ewę Dzieciątkowską. Po długiej, męczącej, dziesięciogodzinnej podróży (ach, te korki na autostradzie!) dotarliśmy do przepięknie położonego miasteczka Vlotho, do ośrodka GESW, zajmującego się współpracą młodzieży z całej Europy. Zostaliśmy tam serdecznie przywitani przez naszych nowych przyjaciół z partnerskiej szkoły w Niemczech.

We Vlotho spędziliśmy dwa dni i dwie noce, biorąc udział w seminarium na temat stosunków polsko-niemieckich dawniej i dzisiaj. Przez ten czas wiele się wydarzyło. We wtorek, po wykładzie pana Zbigniewa Wilkiewicza na temat historii Polski i Niemiec zostaliśmy podzieleni na grupy robocze i wspólnie wykonywaliśmy projekty dotyczące wartości cenionych przez nasze narody, stylu życia, ważnych wydarzeń związanych ze stosunkami polsko-niemieckimi oraz temu, jak widzimy naszą wspólną przyszłość. Celem pobytu we Vlotho było przełamanie stereotypów, jakie obowiązują w Posce i Niemczech oraz nawiązanie przyjaźni z naszymi rówieśnikami.

W środę, po zaprezentowaniu wyników naszej pracy niechętnie rozstaliśmy się z nowymi przyjaciółmi i udaliśmy się do Hanoweru, po drodze zwiedzając ich szkołę w Lagenhagen, kształcącą w cenionym w Niemczech zawodzie kominiarza. Po zakwaterowaniu w schronisku młodzieżowym na obrzeżach Hanoweru nasza grupa wspólnie świętowała urodziny naszej najmłodszej uczestniczki – Ewy – „Sweet Sixteen”.

Następny dzień był pełen wrażeń: zwiedziliśmy Muzeum Dolnej Saksonii, żeglowaliśmy po jeziorze łódką wykonaną przez uczniów partnerskiej szkoły, a popołudniu udaliśmy się naszym autokarem do Parku Linowego, gdzie – zapewniamy – przeżycia były ekstremalne. Nasza opiekunka, pani profesor Kwaśniewska, wykazała się chyba największą odwagą. Po tak wyczerpujących doświadczeniach wróciliśmy do naszego schroniska, gdzie czekała już na nas grupa niemiecka i grill. Końca zabawy nie było widać, jeszcze długo bawiliśmy się z naszymi przyjaciółmi.

Ostatniego dnia naszego pobytu odwiedziliśmy partnerską szkołę – było oficjalne spotkanie z nauczycielami i dyrekcją szkoły, zwiedzanie budynku o pięknie zaprojektowanych i ozdobionych przez naszych rówieśników wnętrzach oraz warsztatów szkolnych, gdzie młodzież kształci się w zawodach budowlanych i drzewnych. W największe zdziwienie wprawiła nas liczba uczniów – BBS3 kształci 10 000 uczniów z 30 narodowości. Wzięliśmy też udział w lekcji, gdzie w grupach rozmawialiśmy na różne tematy z klasą stolarzy, którzy nas tak polubili, że w komplecie stawili się na wspólne zwiedzanie starego miasta. Wielkie wrażenie robi zwłaszcza Nowy Ratusz oraz makiety dawnego i obecnego Hanoweru. Po zwiedzeniu miasta, którego zabytki i historię przybliżył nam polskojęzyczny przewodnik, udaliśmy się do naszego schroniska, gdzie wspólnie wspominaliśmy dobiegający końca pobyt i dzieliliśmy się wrażeniami.

W sobotę pozostało na zapakować znów nasze bagaże do autobusu i po podsumowaniu pobytu oraz pożegnaniu z opiekującymi się nami nauczycielami – panem Volkerem Eichhornem i panią Kathrin Lange odjechaliśmy w kierunku Poznania, gdzie dotarliśmy około 6 wieczorem.

Pobyt w Niemczech uznajemy za bardzo udany i wartościowy – przede wszystkim poznaliśmy wielu ciekawych, zabawnych i przyjaznych ludzi z którymi świetnie spędziliśmy czas i nie mogliśmy się rozstać (cóż, na szczęście jest Facebook!). Już z utęsknieniem czekamy na wrzesień, kiedy nasi przyjaciele odwiedzą naszą szkołę!

Tekst: Joanna Dworzyńska, Ewa Kaczmarek, Anna Marcinkowska i Kinga Orlicka; klasa I efL
Foto: mgr D. Kwaśniewska

{yoogallery src=[/images/stories/10-11/hannover/]}

Dane adresowe szkoły
  • ul. Raszyńska 48
  • 60 – 135 Poznań
  • 61 861 00 27
  • Fax: 61 861 00 43
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dojazd
autobusy: 50, 63, 64, 69, 79, 91, 93;
tramwaje: każdy, który jedzie na pętlę na Górczynie (narożnik ulic Głogowskiej i Ściegiennego). tramwaje: każdy, który dojeżdża do INEA Stadion.
Copyright © 2018 Zespół Szkół Budowlanych Poznań Technikum Budowlane i Liceum. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie Trojka Design