Memoramus

XI Marsz Pamięci

W dniach od 6 do 11 kwietnia 2017 r., Basia, Klaudyna i Patrycja z kl. 2 aL oraz Eliza z kl. 1 aeL i Kasia z kl. 1 aT pod opieką pani prof. Beaty Cywińskiej wzięły udział w wyjeździe do Rosji. Celem podróży był Katyń i udział w Marszu Pamięci w ramach XI projektu Trwała Pamięć Pokoleń realizowanego pod patronatem Stowarzyszenia Współpracy ze Wschodem "Memoramus".

Katyn 2017 1
Katyn 2017 2
Katyn 2017 3

150 osób z 23 szkół z Poznania i Wielkopolski, w ciągu 6 dni pokonało trasę 3100 km przebiegającą przez Litwę, Łotwę, Federację Rosyjską oraz Białoruś i oddało hołd pogrzebanym na Polskim Cmentarzu Wojennym w Katyniu jeńcom wojennym rozstrzelanym przez funkcjonariuszy NKWD w 1940 r.  Młodzieży towarzyszyła pani Elżbieta Leszczyńska - Wielkopolski Kurator Oświaty, Wicekurator – pan Zbigniew Talaga oraz Wicedyrektor Wydziału Oświaty – pan Wiesław Banaś.
W czasie podróży zatrzymywaliśmy się w kilku ważnych dla nas, Polaków, miejscach. Pierwszym był pomnik Legionów Polskich wyzwalających leżący na Łotwie Dyneburg. Na lotnisku Siewiernyj w Smoleńsku, minutą ciszy uczciliśmy pamięć ofiar katastrofy lotniczej z 2010 r. Zaraz potem, w lesie katyńskim wśród 4400 tablic epitafijnych odszukaliśmy tabliczki zamordowanych Wielkopolan. Przy nich postawiliśmy znicze i wpięliśmy biało-czerwone flagi. W samym Smoleńsku młodzież miała okazję zwiedzić Sobór Uspieński, odwiedzić kościół rzymskokatolicki i wysłuchać opowieści ojca Ptolemeusza, a także spotkać się ze smoleńską Polonią i wziąć udział w IV Smoleńskim Dyktandzie Ortograficznym. Kolejnym punktem było Gniezdowo, stacja kolejowa, na którą przywożono polskich oficerów. Ramię w ramię, młodzież z Polski i ich rówieśnicy ze Smoleńskiego Korpusu Kadetów im. Feldmarszałka Kutuzowa, przeszli w milczącym pochodzie ze stacji Gniezdowo do Memoriału Katyńskiego. Potem, po okolicznościowych przemówieniach, polscy uczniowie wymienili uściski z młodzieżą rosyjską. Dla wielu była to wzruszająca chwila, znak, że pamiętamy o narodowym dramacie sprzed 77 lat, ale gotowi jesteśmy budować relacje oparte na wzajemnym zrozumieniu, poza wszelkimi podziałami i światem polityki. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Nowogródku na Białorusi. Wspięliśmy się na kopiec Mickiewicza, zwiedziliśmy ruiny XIII wiecznego Zamku Mendoga oraz „Białą Farę” kościół, w którym ochrzczony został Adam Mickiewicz, a wcześniej, w XV wieku Władysław Jagiełło poślubił Sońkę Holszańską. W marcu organizowaliśmy w naszej szkole zbiórkę artykułów papierniczych dla nowogródzkich dzieci. Przekazaliśmy je w Nowogródku Pani Jadwidze Sienkiewicz, naszej przewodniczce po miasteczku, w którym urodził się i spędził młodość Adam Mickiewicz. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się nad Jeziorem Świteź. Tam przypomnieliśmy sobie balladę „Świtezianka” i zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie.
Fotogaleria.

XI Marsz Pamięci młodzieży polskiej i rosyjskiej relacjonowali przybyli na miejsce dziennikarze różnych stacji radiowych i telewizyjnych. (m.in. TVP, PAP, Radio Merkury, SuperStacja.tv).

Relacja na stronie Kuratorium Oświaty.

Galeria na stronie Stowarzyszenia Współpracy ze Wschodem Memoramus.

Dane adresowe szkoły
  • ul. Raszyńska 48
  • 60 – 135 Poznań
  • 61 861 00 27
  • Fax: 61 861 00 43
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dojazd
autobusy: 50, 63, 64, 69, 79, 91, 93;
tramwaje: każdy, który jedzie na pętlę na Górczynie (narożnik ulic Głogowskiej i Sciegiennego). tramwaje: każdy, który dojeżdża do INEA Stadion.
Copyright © 2017 Zespół Szkół Budowlanych Poznań Technikum Budowlane i Liceum. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie Trojka Design