Fitness w szkole – endorfiny dla chłopaka i dziewczyny

Uwaga! Akcja!

Fitness w szkole – endorfiny dla chłopaka i dziewczyny

W zeszłym roku szkolnym przy ogromnej pomocy samorządu szkolnego zakupiliśmy trochę sprzętu treningowego, który mamy zamiar wykorzystać na zajęciach wychowania fizycznego.

310754938 1266029087582331 6591651175874065618 n

W tym tygodniu rozpoczynamy przygodę z gumami oporowymi, w przyszłym tygodniu spróbujemy ułożyć tabatę, potem będą jeszcze ketle i taśmy trx.

Na zakończenie naszej akcji proponujemy konkurs na najlepszy trening – tabatę.

Konkurs na najlepszą tabatę
Zanim wystartujesz w konkursie poczytaj o treningu typu tabat:


Tabata jest rodzajem treningu interwałowego
Tabata to krótki, intensywny trening, zwiększający wytrzymałość i wydajność w układzie tlenowym (sercowo-naczyniowym) i beztlenowym (mięśnie). Wpływa to nie tylko na poprawę wydolności fizycznej i utratę zbędnych kilogramów, ale także odgrywa istotną rolę w profilaktyce cukrzycy. Tabata to rodzaj treningu interwałowego (z ang. High Intensity Interval Training, HIIT), w którym krótkie, ale bardzo intensywne serie ćwiczeń, wykonywane na poziomie 90 proc. tętna maksymalnego, przeplatane są krótkimi okresami odpoczynku. W 1996 roku japoński lekarz dr Izumi Tabata przeprowadził badanie, w którym sprawdził korzyści płynące z treningu interwałowego u sportowców. Ochotników podzielono na dwie grupy. Jedna z nich testowała nową formę treningu - 20 sekund aktywności i 10 sekund odpoczynku w ośmiu seriach - podczas gdy grupa kontrolna brała udział w klasycznych treningach. Po sześciu tygodniach wyniki były zaskakujące. Trenująca przez 1800 minut grupa kontrolna osiągnęła gorsze wyniki w testach wydolności tlenowej i beztlenowej od ćwiczącej przez zaledwie 120 minut grupy trenującej tabatę. Dr Izumi Tabata naukowo wykazał skuteczność treningów HIIT. Z uwagi na fakt, że trening tabata jest nie tylko niezwykle krótki, ale przede wszystkim intensywny, nie powinno wykonywać się go więcej niż trzy razy w tygodniu. Jeśli jednak dopiero zaczynasz swoją przygodę z treningami o wysokiej intensywności, powinieneś rozważyć wykonywanie 1-2 treningów tygodniowo, by wraz ze wzrostem stażu móc wykonać jeszcze jeden, bądź dwa dodatkowe treningi. Ze względu na wysoką intensywność ćwiczeń tabata nie jest odpowiednia dla każdego. Nie powinna być wykonywana przez osoby mające problem z nadciśnieniem, chorobami układu krążenia i oddechowego, wadami i schorzeniami serca. Tabata jest ćwiczeniem bardzo wymagającym. Intensywny wysiłek fizyczny na maksymalnym tętnie może być trudny dla osób z nadwagą i o słabej kondycji. Osoby początkujące pierwsze sesje mogą wykonać wolniej, obserwując reakcję organizmu. Jeśli masz wątpliwości, czy możesz ćwiczyć tabatę, zasięgnij porady lekarza. Jak wygląda trening tabata? Jeden obwód tabaty trwa 4 minuty i obejmuje osiem serii ćwiczeń przedzielonych okresami odpoczynku. Układ treningu tabata: Ćwiczenie 1 (20 sekund) Przerwa (10 sekund) Ćwiczenie 2 (20 sekund) Przerwa (10 sekund) Ćwiczenie 3 (20 sekund) Przerwa (10 sekund) Ćwiczenie 4 (20 sekund) Przerwa (10 sekund) Ćwiczenie 5 (20 sekund) Przerwa (10 sekund) Ćwiczenie 6 (20 sekund) Przerwa (10 sekund) Ćwiczenie 7 (20 sekund) Przerwa (10 sekund) Ćwiczenie 8 (20 sekund) Przerwa (10 sekund) Przedstawiony powyżej jeden obwód (trening)składa się z 8 20 sekundowych serii ćwiczeń i ośmiu 10 sekundowych przerw. Podczas jednego treningu można wykonać 1- 3 4 - minutowych obwodów .

Zadanie do wykonania:
Ułóż własny trening typu tabata z odważnikami kulowymi – ketlami lub z gumami oporowymi lub z taśmami trx. Jeżeli nie masz swoich możemy ci je wypożyczyć. Możesz także ułożyć trening bez przyborów wykorzystując tylko ćwiczenia z masą własnego ciała. Możesz korzystać z ćwiczeń pokazywanych na zajęciach i innych znalezionych w internecie.
Jeżeli chcesz możesz trening skonsultować z swoim nauczycielem wf. Trening ułóż tak, żeby ćwiczenia nr 1, 3 , 5, 7 angażowały jak najwięcej grup mięśniowych podczas jednego ćwiczenia natomiast ćwiczenie 2 angażowało głównie klatkę piersiową, ćwiczenie 4 – plecy, ćwiczenie 6 brzuch, ćwiczenie 8 nogi.
Ułożony trening nagraj na telefonie (film), pamiętaj aby poprzedzić go rozgrzewką, wykorzystaj w treningu specjalne utwory (tabata songs) do odnalezienia na YouTube – utwory są tak nagrane, że nie musisz samodzielnie liczyć czasu ćwiczeń przerw.
Nagrany filmik prześlij przez dziennik do p. Magdy Dudy lub. Emilii Podgórskiej – nauczycielek wychowania fizycznego.
Na filmy czekamy do 21 października. Najlepsze trzy zostaną nagrodzone sprzętem treningowym i opublikowane na szkolnych social mediach. Kariera trenera personalnego czeka!!
Powodzenia!

Wasi nauczyciele wychowania fizycznego

 

Tagi: wychowanie fizyczne fitness gumy oporowe taśmy trx

Dane adresowe szkoły
  • ul. Raszyńska 48
  • 60 – 135 Poznań
  • 61 861 00 27
  • Fax: 61 861 00 43
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dojazd
autobusy: 163, 164, 169, 179, 191, 193;
tramwaje: każdy, który jedzie na pętlę na Górczynie (narożnik ulic Głogowskiej i Ściegiennego). tramwaje: każdy, który dojeżdża do INEA Stadion.
Copyright © 2018 Zespół Szkół Budowlanych Poznań Technikum Budowlane i Liceum. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie Trojka Design